Newsflash 01/2023: De nieuwe Transparantiewet in het kader van de tweede pensioenpijler (NL)

Op 2 februari jl. werd de Wet van 26 december 2022 tot wijziging van verscheidende bepalingen ter versterking van de transparantie in het kader van de tweede pensioenpijler (hierna de Transparantiewet genoemd) genoemd, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

In onze “Newsletter Actualia Aanvullende Pensioenen 2022” gaven we u al een bondig overzicht van de belangrijkste wijzigingen die de Transparantiewet doorvoert aan de bestaande wetgeving, waaronder de Wet op de Aanvullende Pensioenen (WAP).

De Transparantiewet treedt gefaseerd in werking. De algemene bepalingen treden retroactief in werking per 1 januari 2023. Zo moet de pensioencommunicatie regelmatig bijgewerkt worden, helder en begrijpelijk zijn, opgesteld zijn op een wijze die niet misleidend is, zodanig gepresenteerd worden dat zij gemakkelijk leesbaar is, enz.
Het pensioenoverzicht (de pensioenfiche) moet voldoen aan de nieuwe wettelijke vereisten vanaf 01.01.2024 (pensioenoverzicht met datum 1 januari 2024). Een belangrijk aandachtspunt is de vermelding van de wettelijke pensioenleeftijd van de betrokkene, naast de normale pensioenleeftijd eigen aan de pensioenregeling. Daarenboven, wanneer economische scenario’s een impact hebben op de te verwachten prestatie, zal het pensioenoverzicht drie scenario’s moeten vermelden : een meest realistisch scenario, een gunstig scenario en een ongunstig scenario. Een Koninklijk Besluit zal dit verder uitwerken en bepalen met welke parameters en hypotheses hierbij rekening moet worden gehouden. Vanaf 2024 zal het pensioenoverzicht in een standaard formaat door Sigedis ter beschikking gesteld worden van de aangeslotenen via e-Box of www.mypension.be. De pensioeninstelling deelt aan Sigedis de noodzakelijke gegevens mee.

Eveneens met ingang van 1 januari 2024 geldt een vereenvoudigde procedure in het kader van de uitbetaling van het aanvullend pensioen, waarbij enkel nog de pensioeninstelling en niet langer de inrichter de nodige informatie meedeelt aan de aangeslotene.

Vanaf 1 januari 2025 moeten de pensioeninstellingen een “aansluitingsdocument” ter beschikking stellen van de nieuwe of potentiële aangeslotenen, dat op kernachtige wijze informatie geeft over de pensioentoezegging. De FSMA heeft als opdracht om hiervoor een standard presentatiewijze uit te werken. Bij automatische aansluiting (wat meestal het geval is voor een pensioenstelsel in het kader van de WAP) stelt de pensioeninstelling dit document zo spoedig mogelijk na de aansluiting ter beschikking van de aangeslotene. Bij vrijwillige aansluiting (zoals bijvoorbeeld bij een overdracht van de verworven reserves naar de onthaalstructuur of naar een pensioeninstelling die de winsten verdeelt en de kosten beperkt, of nog, wanneer de aangeslotenen de mogelijkheid hebben om de overstap naar een nieuw pensioenplan te weigeren) moeten de potentiële aangeslotenen het document ontvangen vóór hun aansluiting, zodat zij met kennis van zaken een keuze kunnen maken.

Tot slot moet vanaf 1 januari 2026 het transparantieverslag meer informatie bevatten in verband met het beleggingsprofiel en, voor de pensioenregelingen waarbij de aangeslotenen een beleggingsrisico dragen of beleggingsbeslissingen kunnen nemen, de resultaten vermelden van de beleggingen van de afgelopen 5 jaar (of minder, indien de pensioentoezegging nog geen 5 jaar werd uitgevoerd). Bovendien zal vanaf die datum het transparantieverslag proactief ter beschikking gesteld worden van de inrichter, de aangeslotenen en de rentegenieters en niet langer enkel op verzoek verkrijgbaar zijn.

Een heel aantal wijzigingen dus, die tot doel hebben om de tweede pijler transparanter en daardoor ook aantrekkelijker te maken. De pensioeninstellingen starten best snel met de voorbereidingen.

Close
Nexyan

Login to client area